y-blokka-2011.jpg

LaYstå!

Oppdatering juli 2020: Y-blokka blir dessverre revet tross alle protestene, men jeg lar min opprinnelige tekst fra tiden da det fortsatt var håp bli stående av historisk interesse.

For min del startet interessen for Y-blokka lenge før rivingsvedtaket. Allerede i 2011 tok jeg et bilde av en mann som tok en pause i solen foran tidligere Deichman med Y og Høyblokka som bakgrunn. Dette viser en fredfull stund før regjeringskvartalet ble sprengt bare noen måneder senere.

Y-blokka er mer enn en bygning som er kjent for sin spesielle arkitektur med integrert kunst av stor verdi. Den er også et symbol på en stabil periode i norsk etterkrigshistorie. Pandemien vi er rammet av nå, skaper derimot usikkerhet og setter velferdsstaten på større prøve enn noen gang tidligere. 

Derfor burde regjeringen i det minste satt rivingen på vent til utfallet av den varslede rettssaken mot staten er klart. Støtteaksjonen for bevaring av Y-blokken, Norske arkitekters landsforbund, Fortidsminneforeningen og Oslo Arkitektforening har samarbeidet om å få stoppet rivingen. Dessverre fikk de ikke medhold i sitt krav om midlertidig forføyning. 7. april 2020 ga Oslo tingrett Statsbygg klarsignal til å starte rivingen. Dermed starter demonteringen av de integrerte kunstverkene allerede i april. Hvis rettsaken kommer opp til høsten, er det allerede for sent. 

Før terrorangrepet 22. juli 2011 holdt bygningen på å bli fredet, men i kjølvannet av terroren ble prosessen stoppet. I prosessen med å bygge et nytt regjeringskvartal synes jeg at man skulle tatt mer hensyn til Y og Høyblokkas kunstneriske og historiske verdi. Dessuten kan rivingen ses på som en videreføring av den samfunnsødeleggende handlingen som fant sted under  terrorangrepet. Rent estetisk synes jeg heller ikke at ideen om å beholde Høyblokka, men rive Y-blokka holder mål. Å skjære løs de integrerte kunstverkene «Måken» og «Fiskerne» for å bruke dem som dekorasjon i det nye Regjeringskvartalet, blir feil. Det unike med regjeringskvartalet var hvordan bygningene og kunsten i Viksjøs bygninger hang sammen. 

Adrian Bugge, Oslo 19. april 2020

Foto: Plass i sola, vinteren 2011. ©Adrian Bugge